گروه «لیان» در بندرعباس به روی صحنه رفت
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۶۹۴۲
ایسنا/هرمزگان تازهترین کنسرت گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان، شامگاه دوشنبه ۱۴ بهمن طی یک سانس در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.
گروه «لیان» در این کنسرت قطعاتی همچون سی تو، نی مه، کعله، جت، خیام خوانی، شیبکوه و تینا را اجرا کرد و شبی خاطره انگیزی را برای هواداران خود رقم زد.
نکته جالب در این کنسرت، اجرای "مرتضی کریمی و گروه نوید قویدل" دو نوازنده هرمزگانی با گروه لیان بود که با استقبال گسترده علاقه مندان رو به رو شد که می توان به قنطه اوج آن به تلفیق موسیقی نوبان هرمزگان و زار در جزیره خارک اشاره کرد که با حضور نوید قویدل در کنار گروه لیان جلای خاصی به این کنسرت داده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شریفیان در این کنسرت که با استقبال گسترده حاضرین همراه بود، افزود: هماهنگ کردن این همه گروه محلی و ترتیب دادن این محتوای رنگارنگ برای این کنسرت، فقط و فقط در جهت معرفی گنجهای موسیقی نواحی در ایران به مخاطبان بود. ما کار بسیار سختی را مدیریت کردیم و از زحمات همه بچه ها ممنونم.
وی اضافه کرد: لیان همیشه خط شکن بوده و سعی داشته بهترینها را برای مخاطبش در نظر بگیرد. این حرکات ریشه در آیینها و فرهنگ جنوب دارد و هر کدام از آنها تفسیری از زندگی اهالی و مردم جنوب است.
اجراهای گروه بینالمللی لیان با پشتوانه پژوهشهای محسن شریفیان برای علاقمندان به موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی ایران، به نوعی ورکشاپ و کارگاه آموزشی محسوب میشود که مخاطب را با سبکهای مختلف موسیقی منطقه جنوب آشنا میکند. به این نوع انتقال دانش و فن، قطعا میتوان به عنوان اولین شتاب دهنده در صنعت موسیقی نگاه کرد. این در حالی است که تاکنون غیر از گروه «لیان» و تعدادی انگشت شمار از گروههای دیگر کمتر به برگزاری کنسرتهای این چنین اقدام کردهاند.
همچنین شریفیان در صفحه اینستاگرامی خود در خصوص این کنسرت، خاطرنشان کرد: "بندرعباس، متشکرم برای همه چیز. ما این فاصله را آمدیم! زمینی هم آمدیم! که تب تند جنوب روی تنمون بشینه! حتی روی سازهامون بشینه! که در زیر و بم موسیقی ما یادگاریهای نواهای کولیان و لوطیان و دلاکان و جتهایی است که در تمامی نوار جنوبی کشور زندگی کرده اند! ما این فاصله را نیومدیم که حرف تازه ای بزنیم! اومدیم که با هم حرف بزنیم! حال خوب و بدمان را با هم شریک شویم! از این دو نی یکی تو باشی یکی من! ما صدای یک خانواده ایم! ما همه بندری هستیم! و هیچ خطکشی، هیچ متر و معیاری نمیتواند این حقیقت را لحظه ای دچار تردید کند! من مثل شما به جنوبی بودنم میبالم!"
محسن شریفیان نوازنده نی انبان، فلوت و نی جفتی، اُکلو فرامرزی خواننده، آکا صفوی، توفیق مقدم نوازنده کونگاه و دایره ، امین سلیمیان نوازنده دم دم و بوق شاخی، حسین کاوه خو نوازنده عود، فرزاد خسروی نوازنده بیس، محمود بردک نیا نوازنده دمام و بوق شاخی، حمید اکبری نوازنده تمپو و کاخن، مرتضی پالیزبان نوازنده ضرب و تمبو گروه اجرایی کنسرت گروه «لیان» در تالار وحدت را تشکیل می دادند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گروه لیان محسن شریفیان محسن شریفیان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۶۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی